Kontroll på länkarna

Kontroll på länkarna (del 2)

I ett tidigare inlägg (Kontroll på länkarna del 1) presenterade gästbloggaren, Johan Hummelgård, från Skribentus AB ett av de plugin som är bra att använda för att ha kontroll på sina länkar på webbplatsen. Han presenterar nu ett ytterligare plugin i kampen om att kontrollera länkarna på en webbplats som är uppbyggd i World Press.

Broken Link Checker – Se till att kunden hamnar rätt

Broken Link Checker är ett mycket litet men effektivt plugin som har koll på att alla länkar når sitt mål. Det enda som krävs är att man installerar pluginet, aktiverar det och anger sin mailadress. Sedan skickas mail automatiskt ut om detta plugin märker att det finns en länk på webbplatsen som inte når fram till en målsida.

Detta problem förekommer främst vid två tillfällen. För det första om man lägger in en felaktig url som länk. För det andra om man lagt en länk till en sida som sedan byter url eller tas bort.

I dessa fall skickas ett mail ut från detta plugin som varnar för att det finns en eller fler länkar som inte når fram.

Fördelen

Oavsett om man har en E-butik eller driver annan webbplats så har detta plugin en funktion. Att ha länkar som pekar ”fel” är aldrig bra. Det kan göra att kunderna ger upp och backar ut från butiken likväl som att intresserade tröttnar och söker information på annat håll. För de som jobbar med affiliate är det ”livsnödvändigt”. Att ha länkar som inte når fram är samma sak som att inte ge sig en ärlig chans att få inkomst.

Exempel från verkligheten

Jag driver en ett flertal affiliatesidor. Det är sidor där provision ges till mig som domänägare om trafiken förmedlas från min domän till en E-butik och kunden sedan köper något där. En av dessa där olika getingfällor marknadsförs. För några månader sedan lade jag även in ett antal insektsnät på en ny undersida och där var där jag gjorde felet. Broken Link Checker var inte installerad så jag märkte inte heller felet.

Samtliga länkar från produkterna var felaktiga och gav bara ”404”-svar. De nådde helt enkelt inte sitt mål. Hur många kunder som klickat på produkterna vet jag inte men de hade i vilket fall inte kunnat genomföra köpet. Att jag sedan upptäckte detta var främst av en slump och hur stor förlusten är i kronor är svår att säga Troligtvis inte så mycket då säsongen inte kommit igång än. Men hade det varit högsommar hade det kunnat varit flera tusen i månaden.

Slarva inte med länkarna! Och lägg in kontrollplugin som säger till om du i alla fall gör det.